close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

משפטנים- קורבנות פיגועי דריסה עומדים בפני מצב מבלבל

מערכת שורשי כסליו, תשעה02/12/2014

גל של פיגועי דריסה מכה את ירושלים ויש"ע, לדברי משפטנים, לנפגעים מאירועים אלו צפוי מצב משפטי מבלבל בשעה שיבקשו לקבל טיפול ופיצוי על הפציעה

תגיות:
לדברי עו"ד ליטל ביבר חייקין, העוסקת רבות במיצוי זכויות של נפגעי תאונות – קיימת חשיבות רבה למציאת הגורם לתאונה, וכן לסטטוס האזרחי של נפגע התאונה. לדבריה, כל עוד מדובר באירוע בו קיים חשד לפיגוע דריסה, אך אין הוכחות חד משמעיות שהדבר אכן כך (ולא תאונת פגע וברח למשל)  עלולים נפגעי התאונה ליפול בין הכיסאות בכל הנוגע לקבלת פיצויים בשל התאונה.

אם הנדרסים הם חיילים, מצבם המשפטי שונה מאשר אזרח מהשורה. על הסבך המשפטי בפיגועי הדריסה – בכתבה הבאה.

פיגוע דריסה – אירוע טרור לכל דבר המזכה את נפגעיו בתגמולים כספיים
לדברי עו"ד ליטל ביבר-חייקין, חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה (תש"ל 1970), מגדיר פגיעת איבה כפגיעה ישירה מפעולת כוחות אויב, או פגיעה שנגרמה בעקבות פעולת איבה. לדבריה, גם פגיעה מנשק שהיה מיועד לפעולת איבה, פגיעה בשל ניסיון למניעת פעולת איבה, או מעשה אלימות על רקע מוצא אתני ישראלי או ערבי - מוגדרת כפעולת איבה.
על כן פיגועי דריסה נחשבים כאירועי טרור לכל דבר, ועשויים לזכות את הנפגעים בתגמולים ובהטבות שנועדו לסייע להם ולתמוך בהחלמתם.
המצב המשפטי משתנה כאשר הנהג הדורס נעלם, ולא ידועה הסיבה למעורבותו בתאונה, וכן כאשר נפגעי התאונה אינם אזרחים מן השורה, אלא אנשי כוחות הביטחון.

"הבלבול המשפטי נחשף במקרים האחרונים"
לדברי עו"ד ביבר-חייקין, שני אירועי הדריסה מיום רביעי האחרון מדגימים את הבלבול המשפטי הרב, שעלול להיווצר בשל ערפול נסיבות התאונה.

בעוד שהאירוע הראשון התברר אכן כפיגוע טרור, האירוע השני, בו נדרסו שלושה חיילים ליד ואדי ערוב, הפך למורכב יותר. בתחילה סברו רשויות הצבא והמשטרה שמדובר בפיגוע דריסה  - שבו נס הנהג המפגע על נפשו לאחר ביצועו. אך בשעות האחרונות הסגיר את עצמו הנהג החשוד בדריסה לידי המשטרה – וטען כי מדובר בכלל בתאונת פגע וברח. לדברי עו"ד ביבר-חייקין, אם יתברר כי מניעיו של הנהג היו לאומניים, יפוצו הקורבנות האזרחיים על פי חוק נפגעי טרור. אם יתברר כי הייתה זו תאונת פגע וברח, יש לבדוק אפשרות לקבלת פיצוי לפי חוק הפלת"ד – החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

אם יתברר כי הדריסה הייתה מכוונת– אך לא נבעה ממניעים לאומניים (אלא ממניעים פליליים)- חוק הפלת"ד לא יגן על הנפגעים - והם יוכלו לקבל פיצוי רק באמצעות מיצוי החוק הפלילי ופעולה במסלול הנזיקין האזרחי.
לדברי עו"ד ביבר-חייקין - אילו יתברר שהרכב הפוגע לא היה מבוטח בביטוח חובה, או לחלופין, אם הנהג ורכבו לא ייתפסו לעולם - הנפגעים האזרחיים עשויים לקבל פיצוי מתאגיד קרנית – המבטח נפגעים באירועים כאלה.
לדבריה, תאגיד 'קרנית' מפצה נפגעי תאונות דרכים, אשר אינם יכולים לתבוע את הגוף המבטח, בגין הנזק שנגרם להם – מפני שאין גוף מבטח, או שאין בידיו לעמוד בהתחייבות הביטוחית. כמו כן, ככל שמדובר בתאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה, יש אפשרות למצות זכויות גם במסגרת הביטוח הלאומי – "ענף נפגעי עבודה".
לדברי עו"ד ביבר-חייקין, היות והנפגעים ברובם הם חיילי צה"ל – דרכם לקבל פיצוי פשוטה יותר. קורבנות הפיגוע ייחשבו כנופלים במערכות ישראל – ובני משפחותיהם ילוו מעתה ואילך בתמיכה ממשרד הביטחון. על הפצועים מקרב כוחות הביטחון לפנות לקצין התגמולים במשרד הביטחון, אשר מפצה את אנשי זרועות הביטחון ולוחמי האש. ככל שמדובר בתאונת דרכים , קיימים מקרים בהם  יש לחייל אפשרות לבחור בין תביעת משרד הבטחון לבין חברת הביטוח.

נפגעת או היית עד לפיגוע דריסה - מה עושים?
כצעד ראשון מיד לאחר האירוע, ממליצה עו"ד ביבר חייקין לנפגעים לפנות לחדר מיון בבית החולים הקרוב ולהיבדק. "מומלץ גם למי שלא נפגע פיזית, אך היה עד לפיגוע למהר ולהיבדק, משום שלעיתים מתחוללת פגיעה נפשית בקרב העדים לתאונה, שלימים עלולה להתפתח לכדי תסמונת פוסט טראומטית הדורשת טיפול", אומרת עו"ד ביבר חייקין.

במידה שלאחר הפגיעה קיימים כאבים כלשהם, היא ממליצה להישאר במעקב רפואי רצוף, ולפעול בהתאם להמלצות הרופאים. בנוסף, יש לשמור את כל התיעוד הרפואי מיום הפגיעה, כמו גם קבלות על הוצאות שנגרמו בעקבותיה, ובהן הוצאות על רכישת תרופות, והוצאות נסיעה לשם קבלת הטיפולים הרפואיים.

לדברי עו"ד ביבר חייקין, צעדים ראשוניים אלה חשובים גם לשם מיצוי הזכויות מול המוסד לביטוח הלאומי: "בדרך כלל, מיד לאחר האירוע, עובדי השיקום – שהינם עובדים סוציאליים בעלי הכשרה מיוחדת – ייצרו קשר עם הנפגעים ועם בני משפחותיהם, ויעמדו לשרותם מרגע זה ואילך במתן ייעוץ, הדרכה והכוונה". לדבריה, במידה שעובדי השיקום לא יצרו קשר מיד לאחר האירוע, מומלץ שהנפגע או בני משפחתו  יפנו בעצמם למוסד לביטוח לאומי, כדי לממש את הזכאות לקבלת התגמולים בגין נזקי גוף או מוות, שנגרמו כתוצאה מהתאונה. 

נפגעי טראומה
לדברי עו"ד ביבר חייקין, הפניה הראשונית לביטוח הלאומי נעשית באמצעות טופס הודעה על פגיעה בפעולת איבה ותביעת תגמול לטיפול רפואי, בצירוף התיעוד הרפואי. את הטופס יש להעביר למוסד לביטוח לאומי תוך 12 חודשים מיום הפגיעה.

"לאחר שהנפגע יוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כנפגע פעולות איבה, הוא יוכל להגיש טופס בקשה לקביעת דרגת נכות ותשלום תגמול נכות", מסבירה עו"ד ביבר חייקין.

במקביל לתביעה מול המוסד לביטוח לאומי, ממליצה עו"ד ביבר חייקין לבדוק אפשרות לתביעת תגמולים מפוליסות הביטוח הפרטיות, ככל שקיימות כאלה, כגון פוליסת ביטוח חיים, אובדן כושר עבודה וביטוחי בריאות. לדבריה, ברבים מן הביטוחים פעולות איבה אמנם מוחרגות מהפוליסה, אך מומלץ לבדוק את הנושא בכל מקרה – ולעיתים ניתן לזכות בכיסוי נוסף באמצעות ביטוחים אלה.

"לצורך ניהול נכון של תביעה לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה או חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום בסמוך לאירוע הפגיעה, על מנת לקבל הנחיות מתאימות ולפשט את תהליך קבלת הפיצויים", אומרת עו"ד ליטל ביבר-חייקין.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה